Orhan Pamuk'un 2008'de yayımlanan romanı.
Yazar aynı adla 2012'de Beyoğlu Çukurcuma'da bir de müze açmıştır. Müzede, romanda geçen yıllara uygun olarak kahramanların kullandığı, giydiği, gördüğü, işittiği, biriktirdiği ve hayal ettiği şeyler sergilenmektedir.
Masumiyet Müzesi; "aşk, insan, yalnızlık ve yaşama sevinci; İstanbul’un sosyal yaşantısı, coğrafyası ve mekanları; Yeşilçam hayatı, eşya-hatıra ilişkisi, cinsellik, müzeler ve Batılılaşma” gibi pek çok konuyu içermektedir.
Yazar aynı adla 2012'de Beyoğlu Çukurcuma'da bir de müze açmıştır. Müzede, romanda geçen yıllara uygun olarak kahramanların kullandığı, giydiği, gördüğü, işittiği, biriktirdiği ve hayal ettiği şeyler sergilenmektedir.
Masumiyet Müzesi; "aşk, insan, yalnızlık ve yaşama sevinci; İstanbul’un sosyal yaşantısı, coğrafyası ve mekanları; Yeşilçam hayatı, eşya-hatıra ilişkisi, cinsellik, müzeler ve Batılılaşma” gibi pek çok konuyu içermektedir.
Özet
Her
gün öğleden sonraları saat iki ile dört arasında yapılan bu buluşmalara nişan
sonrası Füsun’un gelmemeye başlaması Kemal’in Füsun'a olan tutkusunu adeta kara
sevdaya dönüştürür. Kemal, ulaşamadığı Füsun’un yerine onu hatırlatan, ondan
izler ve kokular taşıyan eşyalara yönelir, sığınır. Kemal’in içine düştüğü aşk
acısını fark eden nişanlısı Sibel, Kemal’i bu durumdan kurtarmak ister fakat
gösterdiği çabalar sonuçsuz kalır. Sibel sonunda nişanı bozar. Evleri taşınan
ve kendisinden haber alınamayan Füsun da genç, şişman ve parasız bir sinemacı
olan Feridun ile evlenmiştir. Feridun iç güveyi geldiği evde Füsun için bir
açıdan da kurtarıcı olmuştur.
Kemal, Feridun'a çekmeyi hayal ettiği bir sanat filmi için maddi yardımda bulunacağını
vaat eder. Kemal’in film bahanesiyle
sırf Füsun'a yakın olabilmek için yıllarca Keskinlere gidip gelmesine ciddi
manada ses çıkaran olmaz. Bu durum, çıkan dedikodulara rağmen herkes tarafından
benimsenir. Sekiz yıl boyunca Kemal’in parasıyla kurulan Limon Film Şirketi,
film hazırlıkları ve çekimleri sayesinde İstanbul’un geçirdiği sosyal,
kültürel, mimari değişimler ve Yeşilçam âlemi tasvir edilir.
Füsun’un
evliliği neticesinde çocuğunun olmaması ve Feridun’un, filminde rol verdiği
Papatya isimli bir kadınla birlikte yaşamaya başlaması gibi nedenler de bu evliğin
boşanma ile sonuçlanmasını kolaylaştırır. Kemal, kendisine ortak ettiği Feridun'a boşanması karşılığında Limon Film şirketinin kendisinde olan
hissesini verir. Füsun’un ve annesinin yönlendirmeleri doğrultusunda, Kemal’in
annesinin, usulüne uygun biçimde kızı istemesi ve nişan öncesi bir Avrupa
seyahati planlanması gibi aşamalardan geçilir. Fransa seyahati için vize işlemleri tamamlanır.
1984 tarihinde Çukurcuma’dan başlayan yolculukta Çatalca çıkışında bir
benzinlikte mola verilir. Akşam karanlığı basınca Füsun’un annesinin, tehlikeli
olur endişesi doğrultusunda yol üstündeki Büyük Semiramis Otel’inde gecenin
geçirilmesi kararlaştırılır. Füsun, herkes odasına çekildikten sonra Kemal’in
odasına gelir. İkili geceyi birlikte geçirir. O güne kadar her şeyi en ince
ayrıntısına kadar fark edebilen Kemal, Füsun’un yıllar önce Merhamet
Apartmanında kaybettiği -aslında Kemal'in Füsun'un evinden alıp sonra tekrar lavabo aynasının önüne bıraktığı- küpesini o gece boyunca sevgilisinde fark
etmez. Füsun, Kemal'in bu dikkatsizliğini affetmez. Ertesi sabah alır başını yola düşer.
Peşinden araba ile gelen Kemal, Füsun'u, ikna eder. Dönüş yolundaki kazada Füsun ölür. Füsun’un ölümü sonrası Kemal, yurt dışı seyahatleri
süresince kuracağı müze fikrini geliştirir. Kemal, Füsun’un annesini Çukurcuma’daki evlerinin müzeye dönüştürülmesi konusunda ikna eder.
Evi satın alan Kemal, Füsun'un annesini bir apartman dairesine yerleştirir. Kemal,
hikâyesini yazması için romancı Orhan Pamuk ile görüşür. İlk
buluşmalarında Kemal’in üç saatte anlattığı hikâyesi üzerinde anlatıcı ikilisi
daha sonra düzenli olarak çalışırlar. Bundan sonra sözü ikinci anlatıcı Orhan
Pamuk alır. Pamuk, 2001-2002 ve 2003-2008 yılları arasında iki dönemde kaleme
aldığı romanının ve müzenin oluşum süreci hakkındaki bilgileri son olarak da
Kemal’in ölüm haberini bildirmekle romanı neticelendirir.
İlgili Sayfalar
Postmodernist Yapısal Eleştiri Bağlamında Orhan Pamuk’un Masumiyet Müzesi Adlı Romanı, Mahfuz Zariç
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Desteğiniz bizim için önemli. Daha iyi içerikler üretebilmemiz için hem "Takip Et" butonuna tıklayarak hem de yorumlarınızla bize destek olabilirsiniz. Ayrıca sayfaya daha rahat ulaşmak için sayfamızı sık kullanılanlar klasörüne eklemeyi unutmayınız.