Yazar konuyu Binbir Gece masallarından almıştır.
Recaizade Mahmut Ekrem
Yararlanılan Kaynak
Batı Uygarlığının Modern Kahraman Kültü Dandy Görüngüsünün 1839 - 1923 Dönemi Türk Tiyatrosundaki İzleri, Züleyha Çubuk
Yozlaşmış geleneğin temsilcisi Kadı Efendi ile modern hayatın temsilcisi Kaymakam Edip Bey arasındaki rekabet, oyunun ana çatışmasını oluşturur.
Kadı Azmi Efendi, Maraş Kaymakamı Edip Efendi’nin kızı Lütfiye'nin Halep Valisi İlyas Paşa'nın oğlu İhsan'la evleneceğini duyar. Bu evliliğin gerçekleşmesini kendi çıkarları açısından uygun görmeyen Azmi Efendi, bu evliliği önlemek için eli yüzü düzgün bir adamı Kaymakama İlyas Paşa'nın oğlu İhsan Bey diye tanıtarak Lütfiye ile evlendirmeye çalışır.
Kadı Azmi Efendi, Maraş Kaymakamı Edip Efendi’nin kızı Lütfiye'nin Halep Valisi İlyas Paşa'nın oğlu İhsan'la evleneceğini duyar. Bu evliliğin gerçekleşmesini kendi çıkarları açısından uygun görmeyen Azmi Efendi, bu evliliği önlemek için eli yüzü düzgün bir adamı Kaymakama İlyas Paşa'nın oğlu İhsan Bey diye tanıtarak Lütfiye ile evlendirmeye çalışır.
Bu arada İhsan kendini bir seyyah olarak tanıtarak evleneceği kızı yakından görmek için Maraş'a gelmiştir. Bir gün de Kadıyı makamında ziyaret eder. Kadı ise planını uygulamak için aradığı adamı bulduğunu düşünür. Kadı'nın amacını anlayan İhsan kumpasın kurulmasına müsaade eder. Bu sayede evleneceği hanımı da yakından tanıma şansına erişecektir. Kadı Efendi, çevirdiği dolapların başarıya ulaştığını düşünerek sevinç duyar. Oysa Kadı'nın İhsan Bey diye yutturduğunu zannettiği koca adayı, seyyah kılığında Maraş’a gelen gerçek İhsan Bey’den başkası değildir.
Lütfiye'nin kendisini sevdiğinden emin olan İhsan, gerçek kimliğini açıklayarak aslında Kadı Efendi’nin kurduğu tuzağa kendi kendini düşürdüğünü açıklar.
Lütfiye yine de Kadı'dan intikam almak ister. Bu arada tüm olanlar Kaymakam Edip Bey’e de anlatılır. Lütfiye, Kadı'nın makamına giderek kendini Kahveci Hasan'ın kızı olarak tanıtır. Kadı Efendi, karşısındaki kadının güzelliğine ve cilvesine kanarak kırk yıllık karısını boşar. Gerdek gecesi kahvecinin evde kalmış, deli kızıyla baş başa kalınca oyuna geldiğini anlayan Kadı, kendi kazdığı kuyuya kendisinin düştüğünü itiraf edecektir.
İlgili Sayfalar
Tanzimat Tiyatro Özetleri
İlgili Sayfalar
Tanzimat Tiyatro Özetleri
Recaizade Mahmut Ekrem
Yararlanılan Kaynak
Batı Uygarlığının Modern Kahraman Kültü Dandy Görüngüsünün 1839 - 1923 Dönemi Türk Tiyatrosundaki İzleri, Züleyha Çubuk
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Desteğiniz bizim için önemli. Daha iyi içerikler üretebilmemiz için hem "Takip Et" butonuna tıklayarak hem de yorumlarınızla bize destek olabilirsiniz. Ayrıca sayfaya daha rahat ulaşmak için sayfamızı sık kullanılanlar klasörüne eklemeyi unutmayınız.