Eser, büyülü gerçekçilik anlayışına uygundur.
Romanda, köyden kente göç eden bir ailenin yaşadıkları masalsı ve doğaüstü ögelere paralel olarak ilerler.
Büyülü Gerçekçilik Nedir?
Bu tür romanlarda gerçek ile gerçek dışı birlikte ele alınır. Bu durum roman kişileri tarafından da olağan olarak karşılanır. Olaylar gerçek dışı unsurlar içerse de mekân daima gerçek dünyaya aittir.
Özet
Alacüvek, dışa kapalı bu köydür. Köyü yeniliklere açan kişi Huvat Aktaş’tır. Huvat; köye tulumba, soba, radyo gibi köylünün alışık olmadığı birçok şey getirir. Dışarıdan gelen her şeyi yadırgayan köy halkı, Huvat’ın kasabalı karısı Atiye’yi de yadırgar. Hatta köylüler, üç koyunun art arda şişip ölmesi, çift sarılı yumurtlayan tavuğun yumurtayı kesmesi gibi olayları Atiye'ye bağlarlar. Atiye'nin dört çocuğu olur. Küçük kızları Dirmit’in hem doğumu sırasında hem de bebekliğinde birtakım olağanüstülükler görülür. Köylülerden Cinci Mehmet, Dirmit’in “cinli” olduğunu söyler. Atiye çocuklarını kentli çocuklar gibi giydirir. Ancak doğaüstü unsurlar onlar için günlük yaşamın ayrılmaz bir parçasıdır.
Sonrasında aile büyük şehre göç eder. Romanın ikinci bölümünü oluşturan şehir hayatında ailenin yaşam mücadelesi başlar. Huvat’ın oğulları iş bulup çalışırlar. Büyük oğlu evlenir. Büyük şehirdeki ayakta kalma mücadelesinde yardımcıları hayalleri ve doğaüstüyle barışık olan dünya görüşleridir. Ailenin tüm bireyleri bir hayal evreninde yaşarlar sanki. En başta da Atiye ve evin küçük kızı Dirmit.
Alacüvek, dışa kapalı bu köydür. Köyü yeniliklere açan kişi Huvat Aktaş’tır. Huvat; köye tulumba, soba, radyo gibi köylünün alışık olmadığı birçok şey getirir. Dışarıdan gelen her şeyi yadırgayan köy halkı, Huvat’ın kasabalı karısı Atiye’yi de yadırgar. Hatta köylüler, üç koyunun art arda şişip ölmesi, çift sarılı yumurtlayan tavuğun yumurtayı kesmesi gibi olayları Atiye'ye bağlarlar. Atiye'nin dört çocuğu olur. Küçük kızları Dirmit’in hem doğumu sırasında hem de bebekliğinde birtakım olağanüstülükler görülür. Köylülerden Cinci Mehmet, Dirmit’in “cinli” olduğunu söyler. Atiye çocuklarını kentli çocuklar gibi giydirir. Ancak doğaüstü unsurlar onlar için günlük yaşamın ayrılmaz bir parçasıdır.
Sonrasında aile büyük şehre göç eder. Romanın ikinci bölümünü oluşturan şehir hayatında ailenin yaşam mücadelesi başlar. Huvat’ın oğulları iş bulup çalışırlar. Büyük oğlu evlenir. Büyük şehirdeki ayakta kalma mücadelesinde yardımcıları hayalleri ve doğaüstüyle barışık olan dünya görüşleridir. Ailenin tüm bireyleri bir hayal evreninde yaşarlar sanki. En başta da Atiye ve evin küçük kızı Dirmit.
Atiye ölülerle konuşur, Hızır’la görüşür, geleceği rüyalarında yakalar. Dirmit ise bir yandan cinlerle konuşur, bir yandan da tulumbayla, bitkilerle, hayvanlarla, karla ve rüzgârla konuşur. İlk başlarda çocukça sayılabilecek bu durum, genç kızlığa adım attığında da devam eder. Atiye kendi düşsel evrenini sorgulamazken kızını gözetim altında tutar. Çünkü, onun cinlerden sürekli talimat aldığına inanır. Ailenin diğer bireyleri ise gerçeklerden neredeyse kopuk bir yaşam sürerler. Roman, Atiye'nin ölümü sonrasında Dirmit’in sırra erme yolculuğunu bir üst aşamaya taşımasıyla sona erer.
İlgili Sayfalar
👉 Latife Tekin
👉 Cumhuriyet Dönemi Roman Özetleri
Yararlanılan Kaynaklar
Latife Tekin'in Sevgili Arsız Ölüm Romanında Büyülü Gerçekçilik, Sevgül Türkmenoğlu
Latife Tekin'in Yapıtlarında Büyülü Gerçekçilik, Canan Öktemgil Turgut
İlgili Sayfalar
👉 Latife Tekin
👉 Cumhuriyet Dönemi Roman Özetleri
Yararlanılan Kaynaklar
Latife Tekin'in Sevgili Arsız Ölüm Romanında Büyülü Gerçekçilik, Sevgül Türkmenoğlu
Latife Tekin'in Yapıtlarında Büyülü Gerçekçilik, Canan Öktemgil Turgut
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Desteğiniz bizim için önemli. Daha iyi içerikler üretebilmemiz için hem "Takip Et" butonuna tıklayarak hem de yorumlarınızla bize destek olabilirsiniz. Ayrıca sayfaya daha rahat ulaşmak için sayfamızı sık kullanılanlar klasörüne eklemeyi unutmayınız.