28 Ekim 2019 Pazartesi

Parodi

  • Özellikle postmodern romanlarda kullanılan bir anlatım tekniğidir.
  • Parodi, bir metnin alayla, abartıyla ya da çarpıtılarak taklit edilmesi anlamına gelir. Dolayısıyla parodi, eserlerin gülünç bir şekilde taklit edilmesidir. 
  • Parodide dış yapının korunarak içeriğinin çarpıtılması söz konusudur.
  • Yazar parodi ile metinler arası ilişki kurar.
  • Parodisi yapılan metin ilk anlamını ve fonksiyonunu yitirerek yeni anlam ve işlevler kazanır. 
  • Parodide, amaç genellikle ele alınan konu veya eseri alaya almak, ondan güldürü malzemesi çıkarmaktır. 
  • Parodide amaç ele alınan konuyu eğlenceli, gülünç ya da farklı bir bakış açısıyla bize yeniden düşündürmektir. Bu bağlamda her şeyin parodisi yapılabilir.
Uygulama Şekilleri
  • Parodi genel ve kısmi olmak üzere iki ayrı şekilde uygulanabilir.  
  • İlkinde yazar ilgili metnin içeriğini ana konu bağlamında dönüştürerek kendi eserine uyarlayabilir. 
  • Parodinin kısmi olarak kullanılışında ise ilgili metne ait bir parça, cümle ya da başlık yeni metne aktarılabilir.
Pastiş'ten Farkı 
  • Parodi ve pastiş birbirine yakın iki anlatım tekniğidir.
  • Pastişpostmodern romanda daha çok üslubun taklididir. Parodi ise metnin içeriği ile ilgilidir. Parodide ilgili metnin alaya alınması ve çarpıtılması söz konusudur.
Parodi Örnekleri
Örnek 1
Orhan Pamuk parodik unsurları sıklıkla kullanan bir yazardır. Kara Kitap adlı romanında Şeyh Galib'in Hüsn ü Aşk’ı ve Mevlana Celaleddin Rumi'nin Mesnevi’sinden yararlanmıştır. Kitabın ana karakterleri Galip ve Celal’in adları ve hatta Celal’in oturduğu Şehrikalp Apartmanı ile bu eserlere göndermelerde bulunur.
Örnek 2 
İsmail Güzelsoy, Sincap adlı romanda divan edebiyatı şairlerinden Baki'nin meşhur bir beytini anlatıya dâhil ederek parodisini yapar. Baki'nin meşhur "Âvâzeyi bu âleme Davut gibi sal / Baki kalan bu kubbede bir hoş sâda imiş" beytini alarak şu şekilde parodileştirir: “Bakir kalan gök kubbede / Hoş bir kahkahadır yetim göz bebeklerine çarpan
İlgili Sayfalar
Yararlanılan Kaynak
  • İsmail Güzelsoy'un Romanlarında Postmodernizmin Yansımaları, Mahfuz Can 
  • Edebiyat Sosyolojisi Açısından Postmodern Romanın Toplumsal Temelleri Neslihan Şen Altın

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme

Yorumlarınız bizim için önemli. Lütfen yorum yaparak daha iyi içerikler üretmemiz için bize destek olunuz.